MAMICI IN DEVENIRE

Sunt gravida: ce sa fac? alimentatia in timpul sarcinii,la ce renuntam, cum ne pregatim sa devenim mame: sfaturi,mituri si probleme

COPILUL MEU

ingrijirea si dezvoltarea copilului pe varste si etape de dezvoltare.

SANATATE

Boli si tratamente. Cum ne aparam impotriva bolilor printr-o alimentatie si igiena corecta! Medicina naturista vs. medicamente.

PAGINA PARINTILOR

Sfaturi pentru familie, legislatie,sanatate, psihologia parintilor, sfaturi practice si nu numai.

PAGINA PARINTILOR SIBIENI

Informatii privind servicii acordate familiei si copilului in judetul si municipiul Sibiu ( despre crese, gradinite, medici, centre medicale, scoli, after-school, ONG-uri etc)

Home » Scoala parintilor

Inteligente multiple

Submitted by on Monday, 14 March 2011No Comment

Scoala de Educatie de la Harvard a demarat in anul 1967, sub coordonarea lui Nelson Goodman (1906-1998), filozof recunoscut in lumea universitara datorita interesului acestuia pentru estetica si arta „Proiectul Zero”. Scopul proiectului a fost inca de la inceput educatia in arta. Acest ambitios proiect a strans asistenti de cercetare si cercetatori in mare voga academica. Din grupul acesta faceau parte psihologul Paul Kolers, filozoful Israel Scheffer, analistul literar Barbara Leonard si asistentii de cercetare Howard Gardner si David Perkins. Inca de la inceputuri proiectul s-a concentrat asupra aspectelor cognitive ale activitatii artistice cercetand procesele mentale implicate in procesul de creatie de arta. Astfel Howard Gardner si-a concentrat atentia asupra psihologiei cognitive a artistilor si realizeaza faptul ca exista o diferenta intre modelul de gandire a lui Mozart cand a compus piesele sale de muzica, al lui Picasso cand picta sau al fratilor Bernoulli cand defineau teoreme in matematica.. Plecand de la acest fapt lanseaza faimoasa teorie a inteligentelor multiple. Aceasta noua teorie afirma ca omul nu are un singur fel de inteligenta, ci mai multe, care il definesc intr-o combinatie unica. Astfel Howard Gardner sustine existenta a opt tipuri de inteligenta bine definite si o a noua care este inca in curs de studiu si cercetare.

Inteligentele definite de Howard Gardner sunt urmatoarele:

1. inteligenta lingvistica – acest tip de inteligenta se refera la abilitatea, la usurinta cu care o persoana utilizeaza limba vorbita si scrisa. In aceasta zona intra invatarea limbilor straine, abilitatea de a vorbi coerent in public, abilitatea de a scrie / compune orice fel de opera literara.

2. inteligenta logico-matematica – aceasta componenta se refera, pe de-o parte, la zona logica, la abilitatiile de a trage concluzii plecand de la anumite premise, abilitatea de a sintetiza, de a categoriza si ierarhiza anumite lucruri, informatii, decizii importante. Pe de alta parte, face trimitere directa si la zona matematicii continand abilitatile noastre de a calcula cu usurinta, de a lucra cu cifre, de a memora anumiti algoritmi de calcul sau de lucru.

Aceste prime doua tipuri de inteligenta sunt dezvoltate in scoala traditionala, recunoscand

aici atat profilurile de real care pun accent pe inteligenta logico-matematica, cat si profilurile umaniste care pun accent pe inteligenta lingvistica. Un alt aspect ce trebuie retinut este ca aceste tipuri de inteligenta ne sunt „date” genetic.

3. inteligenta muzicala – este determinata de acele abilitati de a percepe si imbina sunete intr-un mod placut si armonios. Fie ca cineva reuseste sa cante la un instrument, canta cu vocea sau compune muzica, el are ceea ce se numeste popular „ureche muzicala”, adica intelege muzica, este atras de ea si o poate reproduce cu usurinta.

4. inteligenta spatiala – defineste vederea in spatiu, capacitatea de proiectie si abilitatea

de a putea reprezenta sau reproduce prin desen. Acest tip de inteligenta se refera in majoritatea cazurilor la artistii plastici sau arhitectii si desenatorii.

5. inteligenta kinestezica – este specifica sportivilor care ajung sa faca performanta, sa doboare recorduri sau efectiv sa dobandeasca abilitati uimitoare intr-un anumit sport. Acest tip de inteligenta reprezinta capacitatea de concentrare a energiei asupra muschilor si aparatului locomotor, fiind cunoscuta si sub denumirea de inteligenta miscarii.

6. inteligenta naturalista – face referire la capacitatea unor persoane de a face asocieri intre animale, plante, minerale, etc, de a grupa si clasifica anumite elemente din mediul incojurator.

Aceste ultime patru tipuri de inteligenta sunt intalnite in forma pura doar la anumite persoane, la oameni care ajung sa se remarce intr-unul din domeniile de arta, sport sau stiinta.

7. inteligenta intrapersonala – defineste acea capacitate de a forma un model plin de acuratete si de veridicitate a sinelui si de a fi in stare sa constientizezi si sa urmezi, fara compromisuri, acest model pentru a actiona eficient in viata.

8. inteligenta interpersonala – se defineste prin capacitatea de a empatiza si intelege pe ceilalti oameni, la abilitatea de a afla ce anume ii motiveaza, bucura, supara, dinamizeaza la felul cum lucreaza sau cum se poate coopera cu acestia. Agentii de vanzari, politicienii, profesorii, medicii dar si liderii religiosi cu o influenta clara, sunt cel mai adesea indivizi cu un grad ridicat de inteligenta interpersonala.

Ultimele doua tipuri de inteligenta, adica inteligenta intrapersonala si interpersonala au fost considerate ca fiind in fapt esenta inteligentei emotionale, determinand o dezvoltare altruista si empatica cu un inalt grad de excelenta a anumitor oameni care ajung astfel sa conduca destinele altora, la cei care ne fac sa-i avem, drept modele si sa ii urmam.

Ultima dintre inteligentele pe care Howard Gardner a definit-o este inteligenta spirituala si se refera la acele legaturi ale omului cu formele spirituale si nemateriale. Ea este obiectul de studiu al cercetarilor actuale.

psiholog- psihoterapeut Adrian Bratu

Comments are closed.