boy playing cube on white wooden table

Dezvoltarea copilului între 2 – 3 ani

In jurul varstei de 2 ani, copilul exploreaza, testeaza si incearca sa realizeze ce se intampla in lumea din jur. Ce poti face ca parinte? Poti impreuna cu copilul sa-l insotesti in a face conexiuni si a descoperi noi relatii. Va incepe sa demonstreze noi abilitati, sa comunice, sa-si exercite independenta.

Pana spre doi ani, personalitatea copilului deja isi incepe dezvoltarea, fiind un an al descoperirilor si explorarii lumii inconjuratoare. Devine stapanul mersului, cățăratului, a căratului lucrurilor de colo-colo, a descoperirii de noi lucruri si placeri.Este varsta dezvoltarii cognitive intense, a nivelului de cunoastere si intelegere,de gasire a solutiilor.

La 2 – 3 ani copilul poate:

Să vorbeasca în propozitii 

La doi ani vocabularul sau cuprinde intre 30 -50 de cuvinte si poate alatura doua cuvinte, crescand apoi capacitatea de a pune trei cuvinte in propozitii si de a comunica efectiv eficient odata cu dezvoltarea vocabularului. Incepe sa foloseasca pronumele personal. Spre trei ani ar trebui sa se inteleaga 75 % din ceea ce spune copilul.

De foarte multe ori vorbeste cu sine insusi.

Poate să exprime ceea ce simte

Copilul la aceasta varsta este foarte emotiv, trecand usor de la o stare emotionala la alta. Copilul de 2 ani este dificil, de multe ori va e chiar imposibil sa va intelegeti cu el, dar nu este cazul sa va alarmati, copilul dumneavoastra pur si simplu trece de la stadiul de bebelus la cel de copil. El devine mai putin cumpatat, mai agresiv, refuzand uneori sa manance, devenind imbufnat, chiar irascibil, facand boacana dupa boacana si opunandu-se sistematic dumneavoastra. De fapt, este o evolutie necesara unei bune dezvoltari psihologice. Aceasta se divizeaza in doua etape de obicei numite: “varsta lui Nu” (intre 1,6 ani si 2,6 ani ) si “eu singur” (intre 2 ani si 3 ani si jumatate). Deci, ramaneti calmi. Nu ajuta la nimic sa faceti si dumneavoastra o criza. Nu cedati niciodata si nu faceti nimic care sa dea impresia copiilor ca au obtinut o victorie.

Începe să înțeleagă regulile

Poate intelege si executa instructiuni simple.

Incepe sa inteleaga consecintele actiunilor sale

Spre doi ani si jumatate ,copilul isi poate da seama ca greseste si chiar sa-si atraga singur atentia : nu,nu! ( chiar daca este tentat si de cele mai multe ori continua comportamentul respectiv).  Se poate supara cand lucrurile nu sunt asa cum si le doreste, cum ar trebui sa fie.

Alearga, sare si se cațără

Aceste abilitati motorii se imbunatatesc pe masura trecerii timpului, de-a lungul celor doi ani, iar coordonarea se dezvolta semnificativ.

Acum alearga fara probleme, evitand obstacolele.Majoritatea copiilor de de 2 ani si jumatate pot sari cu ambele picioare, iar la trei ani pot merge de obicei cu o tricicleta si in echilibru pentru cateva secunde pot sta intr-un picior.

Impinge si trage jucarii dupa el.

Urca si coboara scari, punand ambele picioare la un pas.

Poate apuca obiecte mici, ca intr-o penseta, cu degetele.

Poate construi un turn de 6 blocuri de constructie.

Desenează și colorează

E putin probabil ca la 2-3 ani sa acorde importanta culorilor cu care deseneaza, insa tine foarte bine creionul in mana.Formele sale preferate sunt linia, punctele, iar spre trei ani si cercul, pe care il si recunoaste

Poate copia linia vertical si uneori forma “v”

La 3 ani, multi copii cunosc si identifica culorile.

Numește lucruri si le împarte în categorii

La 2 ani copilul stie numele a 5 sau mai multe parti ale corpului sau si stie cum il cheama. Sorteaza obiecte dupa categoria mare sau mic, moale sau tare.

Se îmbracă singur

La doi ani copiii au abilitatea de a se dezbraca singuri cu ajutor, iar daca exerseaza, pana la trei ani va fi capabil sa se imbrace singur, cu exceptia sarcinilor complexe, cum ar fi incheierea nasturilor.

Interes pentru deprinderile de igienă și toaletă

A forta copilul  inainte ca acesta sa fie pregatit este o batalie pierduta. Multi copii arata interes pentru toaleta de exemplu spre doi ani si majoritatea copiilor nu ating controlul sfincterian decat spre 3 ani ( inainte sau dupa) . Pentru aceasta insa asigurati-va ca olita este intr-un loc accesibil, copilul sa te observe cand mergi la baie sa-si doreasca sa te imite si invata-l cuvintele de care are nevoie sa-si descrie functiile corporale.

Sănătatea fizica

La varsta de doi ani, copiii au in jur de 12-13 kg, mai precis, conform statisticilor, fetele au 12,02 kg, baietii 12,52 kg. Daca greutatea nu coicide cu datele statistice, dar starea lui de sanatate este una buna, nu te ingijora. Mult mai importante pentru evaluarea corecta a starii de sanatate a copilului sunt miscarile suple, privirea vie, obrajii rumeni, apetitul la mancare, somnul echilibrat, vioiciunea copilului, buna dispozitie.
Copilul va creste mai lent in acest an decat pana acum, insa vei putea observa o serie de schimbari fizice: va pierde din grasime si va avea aspect mai suplu, mai inalt. Copiii la aceasta varsta incep sa petreaca mai mult timp impreuna cu alti copii. Multi dintre ei vor incepe sa frecventeze colectivitatile de copii,iar asta ii expune la raceli, boli virale si intestinale ori in sfera ORL ( infectii ale urechii). In medie, un copil de doi ani in mod normal se poate imbolnavi de la 6-10 boli intr-un an. Tot in aceasta perioada este momentul potrivit pentru o vizita la dentist, daca nu cumva deja ati facut-o. Intre 2-3 ani eruptia dentara a dintilor provizorii a luat sfarsit si acum este momentul sa-l invatati pe copil bunele obiceiuri pentru a ii pastra sanatosi si frumosi. Amintiti-va ca aceasta este varsta independentei si lasati copilul sa se spele si singur, inainte de a-l peria dv.  Nu este necesara la aceasta varsta pasta de dinti, dar daca copilului ii place si insista, asigurati-va ca foloseste doar o cantitate mica de pasta.

Pentru a fi in siguranta continuati sa tineti cat mai departe obiectele casnice care ar putea sa-I provoace accidente. Acum puteti sa-I si explicate de ce nu ii este permisa joaca cu obiectele periculoase. Puneti obiectele care ii sunt premise la indemana, pentru a evita catararea dupa ele, puneti reguli simple si clare pe care sa le poata intelege.

Hrănirea

Majoritatea parintilor copiilor de 2 ani se plang frecvent ca nu mai vor copiii lor sa manance. De fapt, copiii isi iau suficiente calorii si nutrient pentru a creste ( mai ales ca nu mai este accelerate cresterea ca in primii ani de viata).

Iata ce ar putea sa manance un copil intr-o zi: o cana de lapte sau alte lactate ,  patru portii de legume si fructe ( o portie insemnand un sfert dintr-o bucata intreaga de fructe sau doua linguri de legume conservate sau congelate), patru portii de cereal sau paine, carne de pasare sau alte surse de proteine. Intr-o zi un copil poate manca mai putin, in alta mai mult dintr-un aliment. In alta zi ar putea parea ca nu mananca mai nimic. Totusi, copilul gestioneaza resursele sale si peste cateva zile va accepta din nou acel aliment refuzat. Aportul de calorii si nutrienti isi regleaza singur, el stie mai bine ce are nevoie intr-o anumita zi.

Se intampla si aici acelasi lucru ca la formarea deprinderilor de a merge la toaleta: scopul nu este de a-l forta, ci de a-l ajuta sa-si formeze obiceiuri alimentare sanatoase. Are capacitatea de a folosi singur lingurita si uneori furculita.

Somnul

Rutina dupa masa de seara este foarte importanta: baia de seara, cititul unei carti, a canta un cantecel sau a asculta muzica. Copiilor la aceasta varsta nu le place sa inchida ochii si sa doarma pentru ca viata li se pare interesanta si nu vor sa piarda moment pretioase de joaca. In plus, ei vad somnul ca pe o separare de parinti si nu le place acest lucru. De multe ori, mersul la culcare devine o adevarata lupta asa ca nu o lua ca pe un esec, ci continua cu consecventa abordarea pozitiva a trimiterii la somn a copilului. Intre 2-3 ani copiii au nevoie de o medie de 13 ore de somn in 24 ore.

Jocul

Copiii de 2 ani dedica majoritatea starii lor de veghe jocului, indiferent ce forma ia el.  Indicate sunt jocurile de tip puzzle, sau jocuri care sa-I ajute sa imparta obiecte in functie de diverse categorii ( culori, marime, forme) si care sa le dezvolte abilitatile cognitive si motorii.  Au nevoie si de papusi, figurine  care ii ajuta sa exteriorizeze conflictele emotionale interne si care dau un sens locului lor in lume, a se juca cu alti copii. Nu au nevoie la aceasta varsta de jucarii elaborate si scumpe, ci de jocuri stimulative.

La aceasta varsta il ajuta pe copil sa fie in preajma altor copii, nu pentru a se juca impreuna, ci in paralel. Ei stau impreuna si se imita unul pe altul, dar interactiunea lor la aceasta varsta este limitata. Acum se pun bazele jocului prin cooperare de mai tarziu. Pentru un copil mic este suficienta o ora de joaca impreuna cu alti copii, doua ore pentru cei mai marisori, si oricum, pregatiti-va sa asistati la impinsaturi, lovituri si refuzul de a imparti jucariile. Aceste lupte nu sunt neaparat ostile. Cei mici au o gama limitata de comportamente sociale si incet- incet deprind si abilitatile sociale necesare. ( incearca sa linisteasca sau sa ofere confort unui copil sau bebelus care plange)

Ce asteptari sa aveti de la copilul dvs. la aceasta varsta?

Copilul sa achizitioneze abilitati verbale si motorii in ritmul propriu, cu largi contraste in dezvoltare, care se incadreaza in limitele normalului. Totusi, anumite intarzieri trebuie semnalate medicului, pentru ca ar putea sta la baza unor anumite probleme.Care sunt acestea?

  • Intelege si spune doar cateva cuvinte. Nu alatura doua cuvinte impreuna.
  • Nu poate denumi lucruri familiar sau parti ale corpului.
  • Nu foloseste jucarii: masinute, papusi, feluri de mancare sau vase care sa le imita pe cele reale.
  • Nu realizeaza contact vizual cu tine sau cu alte personae
  • Nu mananca cu lingura, nu poate face turnuri cu blocuri de construit

Recomandări pentru părinți:

  • Oferiti jucarii stimulative ( jocuri de constructive, carti frumos colorate sau pe care sa le coloreze el, creioane colorate), jucati-va cu el, faceti plimbari in parc si-l invatati, ii povestiti despre lumea inconjuratoare. Mai degraba invata fiind implicat intr-o actiune decat sa o descrieti sau sa-I aratati tot timpul ce sa faca.
  • Incurajati-l si supravegheati-l cand se catara
  • Jucati-va cu mingea, aruncarea si prinderea ei ii dezvolta abilitatile de coordonare
  • Amintiti-va ca are numai doi ani, ca poate avea un ritm mai rapid sau mai lent in dezvoltarea anumitor abilitati
  • Fii tot timpul in alerta si tine-l departe de pericole.
  • Lasati copilul sa se joace cu alti copii, il va ajuta in dezvoltarea sa cognitiva si emotionala (dezvoltarea emotional implicand atat sentimentele carora le da un sens, sentimentele fata de ceilalti, dar si dezvoltarea imaginii de sine si a identitatii de sine)
  • Asigurati copilului un mediu securizant, atat fizic cat si emotional, care sa-I permita explorarea si experimentarea fara teama de esec
  • Ajutati-l sa-si exprime sentimentele in mod deschis si onest
  • Laudati copilul in mod constant cand reuseste sa faca ceva,
  • Lăsati-l sa experimenteze singur – hranitul, mersul la toaleta, imbracatul si dezbracatul, spalatul pe maini, pe corp, pe dinti etc
Total
0
Shares
Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Previous Article
girl in pink and blue floral dress standing on white floor tiles

Dezvoltarea copilului între 3 - 4 ani

Next Article
baby under purple blanket

Lucruri comune bebelușilor, dar care te pot îngrijora

Related Posts