La 1 an
Jocul cu mingea
Scop: coordonare ochi- mana, ochi- picior
Materiale: o minge mica de plastic
Desfasurare: Incepeti prin rostogolirea mingei de la dumneavoastra la copil si inapoi, dandu-va inapoi de fiecare data. In curand, va dori sa arunce mingea
Aratati-i cum sa-si foloseasca picioarele in locul mainilor pentru a rostogoli mingea de la el la dumneavoastra si inapoi
Rostogoliti mingea la poalele unei pante line, astfel ca sa prinda mingea cand vine in jos la el.
Trenulețul
Cand copilul deja merge bine, va descoperi bucuria impingerii si tragerii jucariilor dupa el.
Scop: imbunatatirea coordonarii miscarilor, deoarece va face aceste lucruri mergand inainte si privind din cand in cand in urma dupa jucarii.
Materiale: 3-4 masinute de aceeasi marime
Desfasurare: Legati masinute una in spatele celeilalte, si un snur de cca 30 cm de prima masinuta astfel incat sa le poata trage dupa el.
La 1 an si jumatate
Pictăm cu degetelele
Scop: dezvoltarea motricitatii, coordonarea muschilor mainii, formarea simtului estetic, invatarea culorilor
Materiale necesare : coli albe, acuarele de pictat cu degetele ( speciale) , un pahar de plastic pentru apa sau o bucata de panza umeda
Desfasurare: Se inmoaie degetelul copilului in culoare, apoi este pus pe foaie, il ajutam sa schimbe culorile sau sa dea o forma picturii realizate de el.
Hai la horă!!
Scop: dezvoltarea musculaturii, a urechii muzicale, pastrarea ritmului si coordonarea miscarilor, invatarea lateralitatii stanga-dreapta
Materiale necesare: cantecelul “Alunelul”
ALUNELUL
Alunelu’, Alunelu’, hai la joc,
Sa ne fie, sa ne fie cu noroc,
Cine-n hora o sa joace,
Mare, mare, se va face,
Cine n-o juca de fel,
Sa ramana mititel.
Desfășurare: in timp ce cantati ( puteti canta impreuna cu copilul), acesta este tinut de manute si este ajutat sa se miste ca la hora, sa se roteasca, sa mearga la stanga sau la dreapta.
Trenulețul
Scop: copilul isi va dezvolta capacitatea de a respecta reguli, de a-si insusi norme de comportament sau va face propriile reguli pentru cei cu care se joaca.
Materiale necesare: scaunele, eventual cateva papusi, daca copilul nu are parteneri de joaca
Desfășurare: Scaunele sunt asezate unul in spatele celuilalt, pe primul se asaza « mecanicul », iar « calatorii » pe urmatoarele scaune. Copiii vor imita mersul trenului, si nu vor avea voie sa coboare de pe scaunele pana nu ajunge trenul in statie.
Cartea culorilor
Materiale -cateva coli de desen – una pentru fiecare culoare folosita;carioci groase;perforator (optional);inel cu capsa (optional).
Desfasurare
- Se ia cate o coala de desen si se incurajeaza copilul sa puna puncte cat mai multe cu aceeasi culoare de carioca;
- Se repeta cu cate o carioca pe coala;
- Se aduna toate colile si se da gaura intr-un colt de sus;
- Se introduce inelul. ( gen de inel pe care stau agatate cheile)
- Se foloseste cartea pentru a invata culorile.
Daca nu ai inel puteti folosi putina sfoara sau lana ca sa legi paginile sau le poti capsa.
La 2 ani
Să modelăm cu plastilină
Scop: dezvoltarea simturilor (tactil, olfactiv), dezvoltarea indemanarii copilului.
Materiale necesare: plastilina (pentru copii mai mici exista plastilina speciala)
Desfasurare : copilul este invatat sa incalzeasca plastlina cu manutele, pentru a putea fi modelata mai bine, apoi o va presa, intinde, va forma mingiute, serpisori si diverse modele, in functie de varsta copilului.
Covorașul
Scop: dezvoltarea creativitatii
Materiale necesare: frunze uscate adunate de copil, lipici si o coala de hartie.
Desfasurare: Frunzele sunt date cu lipici, apoi sunt lipite pe coala de hartie, asfel incat foaia sa fie acoperita cu cat mai multe frunze.
Colaje
Scop: Dezvoltarea creativitatii si a coordonarii miscarilor.
Materiale necesare: Coli de hartie, lipici, hartii de diverse culori (pot fi coli colorate, hartie de ambalat cadouri, servetele, boabe de fasole, coji de nuci, de alune, flori presate etc) – sa fie cat mai colorate, chiar cu modele.
Desfasurare: Copilul rupe bucati mici de hartie, pe care le va lipi pe o coala alba, in forma dorita, realizand astfel un tablou. Sau puteti decupa impreuna imagini din cartile de colorat, colorate de copil si lipi pe coli de carton. Ori puteti decupa dv forme si copilul sa le lipeasca in forma dorita.
La cumpărături
Scop: Copilul este incurajat sa imite activitati din viata cotidiana, sa-si dezvolte simtul estetic, sa-si exerseze si imbogateasca vocabularul prin descrierea obiectelor si intretinerea dialogului.
Materiale necesare: Obiecte din casa, jucarii de dimensiuni medii
Desfasurare: se stabileste un loc din camera unde sa fie magazinul (un fotoliu, un raft din biblioteca, etc). Copilul este ajutat sa-si aranjeze obiectele, apoi se incepe un dialog intre el (vanzator) si noi (cumparatori). “Buna ziua! Aveti…? Dar …? Aceasta cat costa?“ . Cu cat creste copilul in varsta, puteti vehicula sume si da rest.
Să învățăm formele geometrice
Scop: stimulare cognitiva, invatarea formelor geometrice si a culorilor
Materiale: Un set de forme geometrice : cerc, patrat, dreptunghi, triunghi sau cartoane decupate in diferite forme, o coala de hartie, culori, lipici.
Desfășurare: Se prezinta copilului formele geometrice folosind denumirile lor si explicandu-i diferenta dintre ele. Se spune copilului:
Acesta este un cerc. Este rotund.
Se deseneaza cercul cu degetul, in aer.
Acesta este un patrat. Are patru colturi si patru laturi.
Uitati-va prin casa.
Vedeti un ceas, o farfurie?
Se fac cercuri pe hartie conturand un pahar, un capac, etc.
Se decupeaza cercurile din hartie colorata si se numara.
Care este cercul mai mare? Care este cercul mai mic?
Cautati in bucatarie obiecte cu forma patrata.
O cutie, un servetel, o bucata de prajitura sau placinta.
Pe astfalt afara deseneaza cu creta un patrat si se sare din colt in colt.
Se deseneaza patratul cu degetul, in aer.
Acesta este un triunghi. Are trei colturi si trei laturi.
La sfarsit puteti face diverse personaje din formele geometrice: de exemplu, omuleti. carora sa le deseneze copilul apoi elementele fetei. Omuletii ii puteti lipi pe o coala de hartie mai mare sau carton.
Ce este…?
Puneti copilul sa numeasca si sa arate o culoare si il puneti sa numeasca obiecte cu acea culoare. Ex. Ce este verde? Iarba, frunzele etc.